top of page

קצת עלינו...

על יסודי גבעת גונן הנו בית ספר עירוני ממלכתי שש שנתי, בו לומדים כ280 תלמידים ב17 כיתות תקניות מכיתה ז' ועד כיתה י"ב. בית הספר הוקם בשנות ה-60 המאוחרות כבית ספר יסודי בהובלת יעל לוין ז"ל. בשנות ה-80 הוקם בית הספר העל יסודי כבית ספר צומח ברוח ערכי תנועת העבודה. בשיאו היה לאחד התיכונים המבוקשים בעיר ופעל במודל יחודי של אינטגרציה הפוכה במטרה לטפח בוגרים בעלי אוריאנטציה חברתית ערכית וסביבתית  מבוססת.

עם השנים והשינוי הדמוגרפי שחל בבירה בית הספר התאים עצמו באופן טבעי לאוכלוסייה שהזינה אותו. לצד השינויים שחלו בו לאורך שנות פעילותו ערכיו המרכזיים נותרו חקוקים בו ומתוכם נבעה היצירה החינוכית באופן קשוב ומתפתח לצורכי האוכלוסייה, השכונה והעיר.

בשנים האחרונות נודע שמו של בית הספר כבית ספר שכונתי משפחתי המספק מענה מעולה לאוכלוסיות מגוונות. מסגרת המספקת מעטפת מלווה לכל תלמיד ותלמידה ומוציאה כ-90 אחוז מבוגריה עם זכאות לתעודת בגרות בסיום שש שנות לימודיהם בה.

היום בית הספר נמצא בשיאו של תהליך התחדשות פדגוגי ארגוני, רעיוני ותפסתי. את יכולותינו בתחום ההכלה והליווי המקצועי והעוטף הוכחנו מעל לכל ספק. והיום אין אנו מסתפקים עוד בתואר "אלופי העולם בהכלה" בגינו זכינו  בהוקרה עירונית רק לאחרונה בטקס האוסקר הירושלמי.

חזון בית הספר המתחדש והתוכניות החדשות הנשזרות בו מוכיחות כי גבעת גונן יוצא בתנועת שינוי והתפתחות המובילה אותו שוב לתפוס את מקומו הראוי.

גבעת גונן הנו בית ספר בעל שורשים עמוקים בחינוך הירושלמי, המתהדר במסורת ארגונית של פיתוח פדגוגי ומערכתי סביב שלושה יסודות מרכזיים מיום היוסדו

א' - התבוננות חוקרת - קידום וטיפוח מיומנויות של אינטרוספקציה לפיתוח חשיבה רפלקטיבית ומטה קוגניציה.

ב' - חשיבה ביקורתית ואקטיביזם ערכי/סביבתי לטיפוח לומד בעל מודעות עשירה לקונטקסט החברתי ערכי, סביבתי ובצידה נכונות ומסוגלות לפעול בעולם באופן עצמאי ובוטח.

ג' - טיפוח והרחבת זירות היצירה והחקר למיניהן במטרה לספק בידי הלומדים בבית הספר מרחבי הבעה לתכנים העולים מתוך ההעמקה ביסודות א' וב'.

בבואנו לרענן שורשים אלו אנו מבקשים להעניק חיים מחודשים לארגון עצמו, ולבאים בשעריו את ההזדמנות להוביל בו מהלך של התחדשות שיתופית, במסגרתה לכל לומד ניתנת האפשרות להשפיע על יצירת הארגון מחדש. ברמה פיזית, פדגוגית ארגונית וחברתית.

המשפט "כי לכל לומד, יהיה הוא תלמיד או מורה מגיע לראות בעצמו יוצר" רומז על כוונתנו להעצים את הלומדים לפתח מערכות יחסים של למידה ויצירה שיתופית בבית הספר.

מטרתנו כמי שמובילים את בית הספר היא להביא למצוינות אישית של תלמיד ומורה בפיתוח נכונותם ויכולתם להתבונן על מלאכת ההוראה והלמידה עצמה כיצירה במטרה לפתח אותה למומחיות אישית.

לצורך כך אנו מפתחים מודל פדגוגי ייחודי, הכולל הכשרת צוות רחבת היקף בכוחות פנימיים. ובצדה פיתוח כלים פדגוגים הנשענים על מטפורת היצירה ועל ניתוח תהליכי יצירה. מטרתנו היא להביא למצוינות פדגוגית תוך העמקת העיסוק והפעולה בשלושת היסודות המסורתיים המאפיינים אותו מראשית דרכו.כלים ייחודיים אלו, אותם אנו מפתחים, מבקשים לחזק יכולות קוגניטיביות ומיומנויות אותם מסמן המשרד בין חמשת יעדיו לפיתוח בטכנית לימודים מתפתחת השוזרת הזדמנויות אין ספור לקידום ופיתוח מיומנויות המאה ה-21.

מערך הפיתוח הפדגוגי יוצר למידת צוות מתמדת כערך ראשון במעלה ומאפשר לנו לקדם:

  • תפיסת מורה כלומד מתפתח,

  • פיתוח מקצועי בכוחות פנימיים,

  • למידת אקווריום,

  • ֿפתיחת דלתות הכיתה,

  • צפיית עמיתים ועוד.

 

תאוריית השינוי מקדמת פיתוח ארגוני מתמיד, ומובילה ל -

  • הרחבת אפשרויות הבחירה ללומדים,

  • פיתוח וריענון סדירויות ארגוניות,

  • פיתוח כלי הערכה חלופיים ייחודיים,

  • הרחבת ממשקי הארגון עם הקהילה העוטפת,

  • קידום וטיפוח קהילת הורים מעורבת ועוד ועוד.

Screenshot 2023-10-05 at 17.28.25.png

זאת תוך שאנו מחזיקים במודל התפתחות "הילד השלם" ומבקשים לספק עבור תלמידינו מענה הוליסטי לצרכיהם תוך ניצול מיטבי של משאב המרחב השלם, תכניות הגפן, הטיפול הפרא רפואי והשעה הפרטנית.

ארגון יוצר הנו ביטוי יצירתי ורב תעוזה של הפוטנציאל הגלום בתכנית המרחב השלם. תכנית הדגל של החינוך בירושלים שפותחת מרחבי גמישות ויצירה בידי מובילי בתי הספר על מנת להפוך את מסגרות החינוך בה למרחבים שוקקי חיים.

במסגרת הכשרת הצוות החדשה מוסדו סדירויות עשירות אל שבוע הלמידה של תלמידי ומורי בית הספר:

א' - "מעבדה לפיתוח פדגוגי" נוסדה והיא מכנסת את צוות המורים כולו, מדי שבוע, לשעתיים מלאות של פיתוח ארגוני, פדגוגי ובין אישי.

במסגרתה מתאפשר פיתוח כלים ייחודיים  למידת עמיתים עשירה ושיח פדגוגי פעיל מתעורר.

ב' - תכניות יחודיות חדשות ופורצות דרך מפותחות בחטיבת הביניים בכדי להפוך את חווית הלמידה בה ל"קרנבל" פתוח של התנסות ויצירה עבור המורה והתלמיד כאחד.

למידה משולבת בינה מלאכותית, כתיבת קוד ואקולוגיה הוכנסה אל תכנית הלימודים והכשרת הצוות במסגרת פרויקט "חשיבה מחשובית" הפועל בבית הספר.

לשם כך עיגנו בכל שכבה שעות הוראה ייעודיות וזמן מוגדר במערכת השעות, ללמידה פעילה מבוססת פרויקטים ועשיה קהילתית,  עבור כל כיתות החטיבה, כפרויקט כיתתי המהווה חוט שדרה לתכנית הלימודים השלמה בה.

בנוסף אנו פועלים להקמתו ולביסוסו של מסלול אקולוגיה וחקלאות עירונית חכמה בחטיבת הביניים. מסלול זה יהווה חיבור אינטגרטיבי בין בית הספר היסודי גבעת גונן יער לחטיבת הביניים ולמגמות הבגרות החוקרת בתיכון בתחומי מדעי הסביבה וביולוגיה הפועלות בתיכון. מסלול האקולוגיה יחבר את שפת הקוד והחשיבה המחשובית בערוץ נוסף לחוויית למידה פעילה וחיזוק ערכי האקטיביזם הסביבתי.

יחד תכניות אלו תומכות בתכנית הלימודים העשירה והמגוונת שפועלת בחטיבה. תכנית המנצלת את הגמישות בפריסת שעות ההומנסטיקה שמאפשר המשרד, לשם הרחבת חווית הבחירה ללומדים לבחור בנתיב היחודי שלהם למצוינות אישית במסגרת יום הלימודים עצמו.

Screenshot 2023-10-05 at 17.32.24.png

ג' - בחטיבה העליונה מושקעים במקביל משאבים ניכרים בפיתוח מענים הוליסטיים ליצירת מעטפת מותאמת לתלמיד, בכדי להביא את תלמידינו למצוינות אישית בהשגים ובבחירותיהם הערכיות, המקצועיות והאישיות.

במשך שנות הלימוד בחטיבה העליונה מגיעה יצירת התלמידים לשיאה במגמות ה"בגרות היוצרת" ו "במגמות הבגרות החוקרת" אותן בכוונתנו למנף בתהליך דו שנתי.

ד' - התכנית החברתית של בית הספר משלבת את השפה האימונית בפריסת אירועי השנה ובמערכי שיעורי החינוך. אל לוח החינוך החברתי משובץ ערך חודשי וכלי אימוני חודשי במטרה לשלב כלים יישומיים מתוך התפיסה האימונית, שפותחה בבית הספר לאורך שנים, אל תכנית הלימודים החברתית תוך סנכרון דיאלוגי עם אירועי השנה.

כארגון יוצר, על יסודי גבעת גונן מבקש להתפתח ללא לאות מתוך הפניית קשב רב למשוב העולה מתוך פעולתו במרחבים השונים. בתנועת התפתחות זו שלובים כלל הבאים בשעריו זמן שהם זוכים לחוות עצמם כיוצרים בעולמם. אנשים בעלי קריאה יחודית למתרחש סביבם, זכות, חובה ויכולת להשפיע על תנועת הארגון וזהותו במשותף.

bottom of page